Duikparadijs!

Hallo allemaal

Zoals jullie wel weten ben ik intussen al even terug thuis. Vandaag welgeteld een week. Hoog tijd dus om mijn laatste reisverhaal te schrijven.

Na Krabi trok ik zaterdag voor een nacht naar Khao Sok National Park. Misschien niet de slimste beslissing, want eigenlijk had ik geen tijd voor en het meer (het mooiste stuk van het park) heb ik niet eens gezien, dat ligt namelijk meer dan 60 km van de ingang. Ik heb er wel een mooie wandeling gemaakt (inclusief een grote, mooie zwarte spin, bloedzuigers, apen...)

Zondag ging ik dan verder naar Surat Thani om er de nachtferry te nemen naar Koh Tao. Ik had al wat verschillende 'geruchten' gehoord over die ferry. Het is namelijk niet echt een passagiersschip, eerder een vrachtschip dat ook passagiers meeneemt. Volgens sommigen een nachtmerrie, geen plaats om te slapen, je moet vechten voor een matras, bedbugs in de matrassen, je moet je bagage angstvallig in de gaten houden..., volgens anderen is het helemaal niet zo erg. Afwachten dus om mijn eigen oordeel te vellen... Ik vond het alleszins heel goed meevallen. Ik kwam nogal vroeg aan in Surat Thani en had dus het eerste ticketje voor de boot. Matras nummer 1. De matrassen waren heel dun en smal (een halve meter lijkt me niet overdreven). Maar de volgenden die aankwamen, twee canadezen, kregen bed 5 en 6. En zo werd er telkens wat ruimte opengelaten. Als ze dan aan het einde van de twee rijen kwamen, begonnen ze de gaten op te vullen. En gelukkig voor mij en mijn buren van 5 en 6 kwam het zo ver niet, veel plaats dus. Ik ben in slaap gevallen vlak nadat we Surat Thani verlieten en ben zo'n 7u later wakker geworden vlak voor we aanmeerden in Mae Hat, Koh Tao, heelhuids, met al mijn bagage nog mooi op zijn plaats en goed uitgerust.

Van Mae Hat ging ik, met die twee Canadezen, naar Sairee Beach, een 'wijk' zeg maar, op Koh Tao. Koh Tao zelf ligt meer dan 50 km van de dichtsbijzijnde kustlijn en is zo'n 21 vierkante kilometer groot. Mini-eilandje dus. Het kleinste broertje van het in Thailand bekende trio Koh Samui, Koh Phangan en Koh Tao, drie eilanden in de golf van Thailand. In Sairee belandde ik bij New Way Diving, een van de meer dan 50 duikorganisaties op het eiland. Eén keer raden waarom mensen naar Koh Tao gaan! New Way was een topper: toffe duikinstructeurs en leuke duikplaatsen. Natuurlijk gaan al die organisaties naar ongeveer dezelfde plaatsen, maar die van New Way gaan 's morgens vroeger dan de anderen, zo zijn ze voor de 'drukte' op de duikplaats. Op mijn tweede duiktrip hadden we al een duik gedaan toen de andere boten maar begonnen te arriveren.

Ik heb drie duiktrips meegedaan, goed voor zes duiken in mijn logboek: een scuba-review (scuba staat voor Self Contained Underwater Breathing Apparatus, duiken met flessen dus) om wat zekerder te zijn voor ik de zee in spring, en nadien een gewone 'fundive', duiken voor het plezier dus in 'Japanese Gardens' op zondag. Op maandag stond ik om kwart voor 5 op voor 2 diepe duiken in 'Sail Rock', ver van het eiland af. Hier zagen we o.a. stierhaaien! Gevaarlijke beesten die ons braaf met rust lieten :-). Ik dook tot 28 meter diep! Tot nu toe was ik nooit verder dan 12 meter gegaan. Dinsdag hield ik even een duikpauze en woensdag sloot ik af met een rustige duik in 'Mango Bay' en een in 'Twins'. We hadden geluk die laatste dag. Na de tweede duik kregen de 'boatboys' de boot niet aan de praat. Gevolg: de mooiste zonsondergang die ik in tien weken heb gezien, op volle zee. Kijk maar eens bij de foto's!

Van de vissen en koralen heb ik helaas geen foto's, maar wie graag een idee heeft van wat ik zoal ben tegengekomen moet dit maar eens googelen: bull shark, reef shark, blue spotted stingray, butterfly fish, longfin bannerfish, christmas tree worm, angelfish, trevally, yellowtail barracuda, grouper, giant moray eel, sea cucumbre...

Ik verhuisde woensdag ook van Mama O'Chay Bungalows naar Sairee Hut Resort. Niet voor een betere kamer (want ik sliep in hun dorm) maar om mijn laatste echte nacht in Thailand in stijl af te sluiten aan het zwembad en op het strand :-) Koh Tao is niet de plaats voor dé droomstranden van Thailand, toch zeker niet aan Sairee Beach, maar aangezien ik toch niet langer dan een uur op een strand kan blijven plakken is dat niet zo'n probleem.

Donderdag met de ferry naar Chumpon om nog één echte Thaise belevenis op mijn lijstje te zetten: de nachttrein naar Bangkok. In mijn 'kotteke', een bovenbed met ventilator en een gordijntje in een gamelle trein, niet mijn beste nacht maar als ik wil zo'n dingen nu eenmaal gedaan hebben op reis! Ik had gedacht dat mijn laatste douche in Koh Tao goed zou moeten zijn tot thuis, maar in het station van Bangkok botste ik plots op de verrassing van de eeuw: daar kon ik ook een doucheke nemen! Dat was wel even welkom na zo'n nachtje!

De rest van de dag bracht ik door in Khao San Road, waar ik met Roxanne begonnen was tien weken geleden. Niet mijn favoriete stek maar wel dé plek om cadeautjes en souvenirs te vinden, een laatste banana pancake en mango with sticky rice te eten en gemakkelijk en goedkoop vervoer naar de luchthaven te regelen.

Ondertussen ben ik dus een week terug thuis. Wat is het hier koud! Nat kan ik niet zeggen, in Bangkok was het regenseizoen nog bezig en dat heb ik de laatste dag nog goed gemerkt. Maar daar ben je eerder blij met een verkoelende regenbui. Ik heb nog last met wc-papier in de wc te gooien, in Thailand en Cambodja moest alles in de vuilbak want de riolering kan dat anders niet aan. Als ik iemand wil bellen vraag ik mij soms af of het 'daar' al wel een redelijk uur is om te bellen, met dat uurverschil, om dan te beseffen dat het bij mij nu even laat is... Ik sla terug aan het solliciteren, ga dan stilaan op zoek naar een appartementje, terug naar het serieuze leven.

Maar het is zoals Sophie de buurvrouw het mooi formuleert: "Allee, nog één die gaat werken om te sparen om terug te kunnen gaan..." Ik had het niet beter kunnen zeggen!

Laatste foto's

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd