Kampong Cham en Kratie

Aangekomen in Kampong Cham, merkten we al gauw dat dit misschien niet meteen de beste keuze was als tussenstop op onze toch wel korte trip door Cambodja. Het is niet echt de interessantste stad uit de omgeving. We merkten al gauw dat hier (of toch in het deel van de stad waar we van de bus kwamen) weinig mensen Engels kunnen.

Na een gezellige wandeling langs een stukje Mekong, beslisten we, op aanraden van een voorbijgangster die wel Engels kon, om de rubberplantage buiten de stad te bezoeken. Wij dus met 2 mee op een moto (niet zo heel comfortabel, maar het ging nog wel) nadat we een chauffeur hadden gevonden en hadden onderhandeld over de prijs. Het was een heel leuke uitstap! Je kon door de boomgaarden rijden en nadien vrij door de fabriek lopen waar je duidelijk heel het proces kon zien, van sap uit een boom tot een mooi verpakte klomp rubber, klaar om naar andere fabrieken over heel de wereld verzonden te worden.

De volgende dag reden we meteen door naar Kratie.
Toen we van de bus stapten werden we meteen in vlot Engels aangesproken door een man die zich voorstelde als 'Lucky'. Hij wilde ons graag het hotel waar hij voor werkte laten zien. We waren een beetje overdonderd en stonden al gauw in het hotel. Omdat de kamers goedkoop en proper waren hebben we ze genomen. Terug beneden begon hij meteen over allerlei uitstapjes die we met hem konden regelen. We zeiden dat we er over zouden nadenken en het er nog over zouden hebben. Maar toen we nadien op internet wat opzochten over enkele dingen die hier in de buurt te zien zijn, vonden we toevallig ook een recensiesite over het hotel, waarop een paar verschillende mensen waarschuwden voor die man, dat je beter niet met hem in zee gaat, dat je te veel betaalt en niet krijgt wat je had gevraagd... Enfin, daarom en omdat we hem sowieso nogal opdringerig vonden, zochten we een andere chauffeur. We vonden 2 motochauffeurs die ons naar 3 plaatsen wilden vervoeren, allemaal langs de Mekong ten noorden van Kratie.

We maakten een toffe fietstocht langs de Mekong, langs een zandweg met langs weerszijden eindeloze rijen armoedige huisjes. Alle kinderen riepen steeds 'Hello!' en wij dus maar terugroepen!

Terug aan het hotel, vertelden we meneer Lucky (die tot aan de deur van onze kamer kwam om een uitstapje te bespreken) dat het niet meer nodig was. Hij werd furieus, begon te schelden, dat we op Cambodjanen neerkijken, dat we tegen hem hadden gelogen, dat we ons beter voelen... En deed zelfs nogal dreigend. Na heel wat pogingen om hem te kalmeren, met hem te praten en ondertussen ook zelf rustig te blijven, hebben we zacht maar kordaat de deur dichtgedaan. Een tijdje later stond hij daar weer, om te zeggen dat hij begreep dat we niet met hem wilden gaan, maar hij zou zijn broer sturen. Toen we ook dat niet aannamen omdat we al met iemand anders hadden afgesproken, werd hij weer kwaad, dat we maar beter uit het hotel konden vertrekken, dat we het konden goedmaken door toch op zijn voorstel in te gaan... Enfin, daar leren we de regels van dit land dan maar weer uit zeker?

We twijfelden even om echt te vertrekken, maar omdat we hadden betaald en niet aan hem wilden toegeven, hebben we die avond een andere guesthouse gezocht voor de tweede nacht in Kratie maar die nacht nog wel in het eerste hotel geslapen.
De volgende ochtend hebben we hem even gezien maar niet meer gesproken. We verhuisden onze bagage naar de andere guesthouse (Heng Heng Guesthouse, niet super gezellig, maar wel dik oke voor 1 nachtje) en gingen naar onze afspraakplek met de motodrivers, een dik uur later dan gepland omwille van de zwaarste stortbui die we hier al hebben meegemaakt.

De uitstap was geweldig! De chauffeurs waren heel vriendelijk, een van hen sprak vlot Engels en ging overal mee binnen om ons te gidsen. We gingen eerst Irrawaddy dolfijnen spotten in Kampi. Die dolfijnen leven tussebn Kratie en de grens met Laos in de Mekong. Tijdens het droog seizoen zitten ze vlak aan de oevers, maar nu in het regenseizoen is de Mekong op veel plaatsen veel breder en vaarden we met een klein schattig bootje een soort baai in. Het duurde even maar de schipper wist ze te vinden! We hebben lange tijd rondgedobberd zonder motor terwijl regelmatig aan alle kanten rond ons dolfijnen boven kwamen om lucht te happen. Ze kwamen tot zo'n 30 meter van de boot af. Zonder het geratel van de motor leek dit de rustigste plek op de wereld! Enkel wat insecten, geklots van water en de dolfijnen die boven komen... Zalig!

Nadien bezochten we de 100 pillars pagoda (Wat Sorsor Moi Roi), het Mekong Turtle Conservation Center op dezelfde plaats en op de terugweg Phnom Somnbok, een heuvel met een tempel en een mooi uitzicht op de Mekongvallei.

De volgende dag zaten we dik 10u op een gamelle bus van Kratie naar Siem Reap, helaas hebben ze hier nog niet overal van nachtbussen gehoord. In Siem Reap vonden we wel gauw een guesthouse. Ivy Guesthouse 2 was op het eerste zicht al mijn favoriete slaapplek tot nu toe! De mensen hier zijn vriendelijk, het is hier rustig, een toffe bar en boven een gezellig terras... Perfecte locatie dus als uitvalsbasis om de tempels van Angkor te verkennen!

Laatste foto's

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd