Overleven in Bangkok

Het is weeral een hele tijd geleden... Tijd dus voor een verslagje van mijn avonturen in en rond Bangkok!

Maandag (17 september) brachten Roxanne en ik door met de belangrijkste tempels te bezoeken (Wat Pra Khaew en Wat Pho) en rondsnuisteren in souvenirwinkels en de amulet market, een markt waar ze dus enkel amuletten verkopen, en grote boeddhabeelden.

Maandagavond namen we afscheid en bracht een gestoorde minivanchauffeur Roxanne tegen 150 per uur naar de luchthaven. Tijd voor mijn avontuur op m'n eentje in Thailand...

Dinsdag ging ik te voet naar Dusit Palace, geen heel interessant gebouw blijkbaar (behalve voor Japanners), maar op de terugweg liep ik door overstroomd Bangkok. Water tot zo'n 30 a 40 centimeter hoog! Er was een grote boom omgewaaid op een bus en die waren ze met de hand tak per tak aan het omzagen. Door die boom hingen tientallen elektriciteitskabels die bijgevolg ook waren neergekomen!

Woensdag zag je amper nog iets van die stortvloed en wandelde ik richting Chinatown. Ik wilde een fiets nemen, maar de enige plaats in Bangkok waarvan ik wist dat ik er kon vinden, was opgedoekt... Te voet dus. Chinatown is geweldig! Wie al eens in een Arabisch land is geweest, het is misschien nog het meeste te vergelijken met de souks daar. Smalle drukke straatjes vol winkeltjes, kraampjes en eten. Een fulltime markt zeg maar. Onderweg wandelde ik even binnen in de grootste sikhtempel van Thailand (hindoes kom je hier niet zo veel tegen) waar ik heel vriendelijk werd uitgenodigd om een kijkje te nemen en spontaan wat uitleg kreeg van een vrouw die er met haar moeder kwam bidden.

Na een bezoek aan Wat Traimit (met de grootste puur gouden Boeddha ter wereld) en de Golden Mount (een tempel op een heuvel van waaruit je 360 graden stad kan zien) ging ik weer richting guesthouse, net achter de hoek van de backpackersbuurt.

Donderdag wilde ik de stad even uit. Ik pakte mijn spullen in en besloot richting de drijvende markt van Amphawa te gaan voor 1 of 2 nachtjes. Uiteindelijk heb ik van de markt weinig gezien, die is vooral groot in het weekend, maar ik logeerde in een homestay bij heel vriendelijke mensen en de weg erheen was geweldig! Eerst nam ik de bus in Bangkok naar het National Stadium. Dat op zich is al een heel avontuur... Daar stapte ik op de skytrain van het ene naar het andere eindstation. Vervolgens een stukje te voet om plotseling een eindstation van een spoorweg te vinden dat in de verste verte niet op een station leek. De rit met de boemeltrein duurde een uur. Ik geraakte aan de praat met een man die goed Engels kon en vertelde dat de vrouw naast hem dezelfde kant op moest als mij. Maar ze sprak geen woord Engels! Ik dus met die vrouw van het station van Samut Sakhon naar een minivan richting Maeklong (oftewel Samut Songkhram). In Maeklong hebben ze een markt die je op youtube terugvindt, zoek het maar eens! Gewoon Maeklong intikken is genoeg. Die wou ik dus wel even gezien hebben! Een hele bende Japanners blijkbaar ook helaas, dus stond ik weer als enige blanke... Nadien hielp die vrouw me nog naar een sorngthaew (of pickup met 2 banken vanachter) richting Amphawa. Blijkbaar niet zo gewoon, want ik zat tussen een bende schoolkinderen die me heel de tijd aanstaarden! De weg terug op vrijdag deed ik gewoon met een minivan en het laatste stukje in Bangkok met de skytrain.

Amphawa was vooral leuk om even te onstressen van de drukte in Bangkok. Ik heb er vooral aan het water gezeten met een boekje! Terug in Bangkok ging ik op zaterdag met de metro (die had ik nog niet uitgetest) naar de Chatuchak Market, een van de grootste overdekte markten ter wereld! Ook heel leuk voor souvenirs, toffer dan andere markten, maar daar ben ik nog niet echt aan toe nu.

Zondag kwamen ze me oppikken om richting Sing Buri te trekken. Daar ga ik 3 weken vrijwilligerswerk doen. De eerste week is een introductieweek en nadien werk ik 2 weken in een weeshuis.