Siem Reap en Angkor

Hoi iedereen!

Eerst en vooral: aan dit album is een fotoalbum 'siem reap' gekoppeld, de foto's van Angkor vind je bij 'fotoalbums' onder 'Angkor'!

Deze week hebben we heel wat dagen in Siem Reap doorgebracht. Hier is veel te beleven, en omdat we zondagavond in Bangkok willen zijn waren er 2 opties: alles wat we hier willen doen snel afhandelen en nog doorreizen naar Battambang, of op het gemak ons programma afwerken en Battambang, jammer maar helaas, laten voor wat het is.
We besloten voor de tweede optie te gaan.

Siem Reap is een heel leuke stad. Zeker op dit moment, de Cambodjanen zeggen het zelf ook, is het hier heel rustig. In veel Westerse landen is de vakantieperiode gedaan en met het regenseizoen en nog heel warme weer blijven veel toeristen weg tot de winter, wanneer het hier rond een aangename 25 graden kan zijn (nu is het eerder tussen 30 en 37 graden, én nat...)
Omdat deze stad dé place to be is om Angkor te bezichtigen, merken we duidelijk dat alles hier aangepast is aan toeristen. Alles is hier beschikbaar, maar alles is ook duidelijk veel duurder dan buiten de steden en zelf nog opvallend duurder dan Phnom Penh. Maar zelfs dan is het 'duur zijn' behoorlijk relatief. En naast onze guesthouse kopen we regelmatig fried bananas uit een eetstalletje voor 1000 riel per banaan (zo'n 0,20 euro),

Het hoogtepunt van deze stad mocht natuurlijk niet op ons programma ontbreken. Angkor is een heel groot gebied (de meeste tempels, op een paar nog verdere na, liggen op zo'n 25 vierkante kilometer). Het bestaat uit Angkor Wat, hét bekende beeld dat de meeste mensen hiervan hebben, Angkor Thom, de ruine van een omwalde stad van 9 vierkante km met een massa tempels, poorten en complexen die nog ooit andere functies hadden, en daarrond nog een hoop andere tempels en ruines die ooit als bibliotheek, ziekenhuis... dienden. Ziekenhuizen moet je niet te letterlijk opnemen. Dit complex, Neak Pean, bestond uit een grote poel met daarrond 4 kleinere poelen, in het midden een beeld van 2 slangen met de staarten in elkaar gedraaid. Mensen kwamen hierheen om te genezen.

Dinsdag gingen we met een tuktuk langs de grootste en belangrijkste van de buitentempels (dus buiten Angkor Thom en Angkor Wat). Ze zijn stuk voor stuk heel indrukwekkend! Maar Ta Phrom steekt er wel met kop en schouders bovenuit. Na de val van het Khmer-rijk in de 15de eeuw is heel het gebied van Angkor, op Angkor Wat na, overwoekerd geraakt door de jungle. De meeste tempels zijn (pas na de tijd van de Rode Khmer en de burgeroorlog, nog geen 20 jaar geleden) vrijgemaakt, maar Ta Phrom hebben ze enkel toegankelijk gemaakt. De overwoekeringen kan je nog allemaal zien. Wie ooit Tomb Raider heeft gezien, daar is een stukje van in deze tempel opgenomen! Dit gaat niet over wat klimop en mos, maar boomwortels van reuzebomen die zich op en rond stukken tempel hebben genesteld, echt prachtig!

Woensdag lieten we de tempels even voor wat ze zijn en deden we een uitstap naar een vlindertuin (écht iets voor Roxanne! maar ik heb wel mijn hand in een kot met 2 tarantula's gestoken om een foto te nemen...) en in de buurt het landmijnmuseum. Dit is een klein museum maar illustreert wel heel duidelijk het probleem waar ze hier nog mee zitten. Er zijn jarenlang landmijnen geplaatst in heel het land en ze maken nog jaarlijks een paar duizend dodelijke of zwaargewonde slachtoffers. Een kleine landmijn plaatsen kost 1 dollar, diezelfde landmijn ontmijnen kost gemakkelijk 1000 dollar en is een gevaarlijke onderneming. Er zijn verschillende initiatieven die voor de ontmijning zorgen, maar de mijnen zijn nog lang niet allemaal opgeruimd.

's Avonds wilden we naar een shadow puppetry show, schaduwspel met een soort poppen. Omdat het deze week niet doorging (wegens te weinig toeristen in Siem Reap), gingen we naar een Apsara show, een traditionele dansvoorstelling. Leuk om te zien, het een wel al wat langdradiger dan het andere, maar al bij al wel tof om eens mee te maken. Jammer van de ultra-toeristische setting. We hebben wel goed gelachen met de massa Japanners die nadien met de danseressen in traditionele kledij op de foto wilden. Op zich is daar niks mis mee, maar het applaus was nog niet gedaan of er stonden al 10 mensen op het podium en 30 of zo ervoor met hun camera's!
Toch jammer van dat schaduwspel, want daarvan wisten we ook dat een deel van het inkomgeld naar projecten voor kinderen gaat.

Donderdag zijn we om 5u met de fiets opnieuw richting Angkor Wat vertrokken, om de zonsopgang te zien. Die is echt de moeite! Je ziet er op dat uur van de dag dan ook meer mensen dan overdag :-) We fietsten verder naar Angkor Thom. Na Bayon, het centrale en grootste complex in de stad, gingen we achter the Elephant Terrace op zoek naar een geocache (waar een paar onder jullie een beetje jaloers op gaan zijn) ;-) Na een onsuccesvolle poging in Ta Phrom vonden we hem heel snel!
Tot slot fietsten we naar de Eastgate, omdat die op ons plannetje stond aangeduid als Death Gate. Na een hobbelig pad van anderhalve km kwamen we aan de poort en beseften dat hier waarschijnlijk zelden toeristen komen. Het pad kan enkel met de fiets of te voet gedaan worden, en een paar plaatselijke jongeren aan de poort bekeken ons heel raar toen we er aan kwamen gefietst. We zijn er nog niet achter gekomen waarom dit de Death Gate genoemd wordt.
Het was nog maar half 10, maar omwille van de hitte gingen we terug naar Siem Reap en bezochten we de super gezellige Old Market en aten we 's avonds als rasechte toeristen een stukje slangenvlees (behoorlijk taai en smaakloos trouwens).

Vrijdag gingen we naar het drijvend dorp Chong Kneas op het Tonle Sap meer. In Cambodja leven meer mensen op het water (Tonle Sap, de Mekong...) dan in de grote steden! Onder andere veel Vietnamezen, die officieel geen land mogen bezitten in Cambodja. Ook dit is een heel toeristisch gebeuren. Enerzijds is het toerisme een bron van inkomsten voor het dorp, anderzijds krijgen de mensen zoveel bekijks dat ik me kan voorstellen dat het toch niet altijd even positief is voor hen. Onze gids, een jongen uit het dorp, vertelde dat ze eraan gewend zijn en het vooral als inkomstenbron zien (wat aan zijn verdere uitleg ook wel duidelijk was, bij iedere halte was er wel een mogelijkheid om voor iets betalen, wij betaalden bvb een heel leuke boottocht door een mangrove of onder water gelopen bos). Dit dorp is zo groot als de meeste dorpen op het land en heeft een eigen school, boeddhistische tempel, kerk(!), markt, restaurant, markt, weeshuis, krokodillenput... op het water. Ze verhuizen met de stijging en daling van het meer, afhankelijk van het regen- en droogteseizoen, mee. Tijdens de moesson wordt het meer nl. ongeveer 2 keer zo groot.

Vandaag (zaterdag) 'trakteerde' ik Roxanne voor haar verjaardag binnenkort op een Cambodjaanse kookcursus in Le Tigre du Papier (grappig genoeg een Indisch restaurant). We waren met 4: Roxanne, ikke, Marcel uit Zwitserland en Rihanna uit Australie. We konden elk apart een voorgerecht en hoofdgerecht kiezen en maakten gezamelijk 1 dessert. Helaas voor mij, ik voelde mij niet goed - de kwaaltjes van de maand :-( - en heb na het groentjes snijden efkes plat gelegen, maar Roxanne heeft dat prachtig afgewerkt en tegen etenstijd was ik er weer min of meer bovenop om minstens mee te proeven!
Dus wie binnenkort eens wilt komen eten mag zich al verwachten aan speciallekes! Fried tarantula zat gelukkig niet tussen de opties!

Vannacht om 2u nemen we de nachtbus naar Bangkok. Daar zal ik stillekesaan afscheid moeten nemen van Roxanne die terug naar huis vliegt omdat ze nu al enkele lessen zal missen op school. Dan begint mijn avontuur in Thailand!

Ow ja, schrijffouten in mijn blog liggen NIET aan mij, wel aan het qwertyklavier en aan het gebrek aan bepaalde leestekens... :-)

Groetjes en tot de volgende update!